آموزش آنالیتیکس

مقایسه مدل های نسبی GA و CM در آنالیتیکس ۳۶۰

برای درک بهتر این مطلب لازم است مقالات آموزش آنالیتیکس ما را مطالعه کنید. در صورتی که با ویژگی های تخصصی آنالیتیکس و یکپارچه سازی آشنایی نداشته باشید، درک محتویات گفته شده در این صفحه می تواند برای شما مشکل باشد. همچنین برای راحتی هر چه بیشتر شما ویدیو فارسی آپلود کرده ایم تا این موضوع را ساده تر متوجه شوید.

گوگل آنالیتیکس و دبل کلیک از مدل های نسبی یا اتریبیوشن متفاوتی استفاده می کنند. زمانی که با داده های دابل کلیک در آنالیتیکس ۳۶۰ کار می کنید، به خاطر داشته باشید که سشن ها، اهداف و تبادلات می توانند بسته به مدل اتریبیوشن استفاده شده متفاوت باشند. در بیشتر گزارش های گوگل آنالیتیکس، مدل های نسبی GA استفاده می شوند.

مدل اتریبیوشن GA در آنالیتیکس ۳۶۰

مدل اتریبیوشن GA به عنوان “کلیک آخر غیر مستقیم” هم شناخته می شود. این یعنی داده های دبل کلیک شما زمانی که اخرین کلیک از یک تبلیغ باعث وارد شدن کاربر به سایت بوده در این گزارش ها ظاهر می شوند.

مدل GA همچنین به این معنی است که یک سشن نمی تواند در ایمپرشن دابل کلیک در این گزارش ها نشان داده شود. توجه داشته باشید که گزارش های “دابل کلیک سرچ” که در مطلب یکپارچه سازی پلتفرم های بازاریابی توضیح دادیم از مدل GA استفاده می کنند. در این مثال از گزارش (Source/Medium) توجه داشته باشید که ۵۲ سشن و ۱ تبادل تجارت الکترونیک با ارزش ۱۹۲ دلار و ۷۱ سنت نشان داده شده اند.

گزارش های مربوط به ارزش DFA و CPM

Non Direct Qualifier یا صلاحیت غیر مستقیم

به این معنی است که اگر یک کاربر با تایپ کردن آدرس به صورت مستقیم وارد سایت شود. آن سشن هم در تبلیغ دابل کلیک شما با عنوان Source Direct نمایش داده می شود.

کمپین و بید منیجر دابل کلیک

اگر سازمان شما کمپین منیجر دابل کلیک و بید منیجر دابل کلیک را با هم یکپارچه کرده باشد، سشن ها در این گزارش که با هر دو سیستم پردازش شدند، تنها به عنوان DBM/DPM دسته بندی می شوند. همچنین توجه داشته باشید که به صورت کلی، وقتی از داده های (Floodlight) در خارج از گزارش های DCM (کمپین منیجر دابل کلیک) و DBM (بید منیجر دابل کلیک) استفاده می شود، به عنوان مدل GA شناخته می شوند. نگاهی به گزارش (All Campaigns) بیندازیم که در قسمت کمپین ها و خارج از بخش گزارش DCM هستند.

گزارش های all campaign در آنالیتیکس 360

توجه داشته باشید که تبدیل های DCM310 در کمپین ابزارهای جانبی ادوردز نقش دارند. این مجموعی از تمام فعالیت های Floodlight است که در این کمپین ادوردز با استفاده از مدل GA نقش دارند.

پنجره Lookback

در گزارش Acquisition، در گزارش های DCM و DBMT مدل DCM اتریبیوشن استفاده شده است. این یعنی اگر یک سشن ایمپرشن دبل کلیک یا یک کلیک قبلی در پنجره Lookback باشد، نقش خواهد داشت. پنجره لوک بک به صورت پیشفرض ۳۰ روزه است و می توان آن را در اکانت DCM تغییر داد. اگر هم کلیک و هم ایمپرشن در پنجره لوک بک وجود داشته باشند، این سشن فقط در کلیک نقش دارد.

به گزارش DCM به عنوان یک مثال نگاه می کنیم. در قسمت اکوئیزیشن، روی دبل کلیک کمپین منیجر کلیک می کنیم. سپس روی گزینه Advertisers کلیک کرده و در اینجا ۲۷ آپریل را می بینیم. برای ۱۶۱۳ سشن، کاربران سایت فروشگاه محصولات گوگل یکی از تبلیغات DCM را در ۳۰ روز قبل از وقوع سشن دیده اند.

گزارش Lookback در آنالیتیکس

فرض می کنیم که پنجره لوک بک روی ۳۰ روز تنظیم شده است. این سشن ها تقریبا درآمدی برابر با ۳۳ هزار دلار داشته اند. همانطور که میبینید کلیک ها در سشن مشابه هستند. ۱۷۸۱ سشن ثبت شده، اما درآمد حاصله ۶۴ هزار دلار یعنی دو برابر آن بوده است.

گزارش lookback مربوط به فروشگاه محصولات گوگل

فانل های چند کانالی

در قسمت Conversions، فعالیت های DCM، DBM و DS را در فانل های چند کانالی و گزارش های اتریبیوشن می بینید. همچنین کلیک ها را نیز می توانید ببینید. همچنین مسیر قرار گرفتن ایمپرشن ها، تبلیغ دبل کلیک و کلیک ها را در نرخ تبدیل می بینید. در این گزارش (Top Conversion Pass)، (Advertising impression) و (Display) را به اسم (View-through) می شناسند که با آیکون چشم مشخص شده است.

امکان ویرایش گزارش های Display در آنالیتیکس 360

کلیک ها روی تبلیغات “دیسپلی” آیکون چشم را ندارند. مورد مهمی که باید به خاطر داشته باشید، این است که دیگر به سشن ها نگاه نمی کنیم و به جای آن تمرکز را به “تبدیل ها یا کانورژن” قرار می دهیم. گزارش های فانل های چند کانالی، شامل تعاملات کاربرانی هستند که بخشی از مسیر کانورژن را تشکیل می دهند. در صورت نیاز می توانید اطلاعات بیشتری از فانل های سفارشی در آنالیتیکس ۳۶۰ کسب نمائید.

وقتی که یکپارچه سازی دبل کلیک را در اختیار داریم، این مسیرهای کانورژن، تنها شامل کانورژن های آنالیتیکس، (Ecommerce و Goals) نیست؛ بلکه کانورژن های دبل کلیک، Floodlight را هم دارد. شما می توانید انتخاب کنید که کدام یک از آنها را در بالای گزارش Multi Channel Funnels بیاورید. به علاوه، شما یک منو آبشاری (Integration) را می بینید که شامل ایمپرشن ها است.

انتخاب ایمپرشن در بخش Integration

اگر تنها ایمپرشن ها را در این منو انتخاب کنید، تنها تبدیل هایی به شما نشان داده می شود که توسط یک ایمپرشن تبلیغ آمده اند. در گزارش های چند فانلی یا Multi Channels، پنجره لوک بک به دوره زمانی قبل از کانورژن اتلاق می شود. همانطور که قبلا گفتیم، پیش فرض های lookback روی ۳۰ روز قرار دارد؛ اما شما می توانید آن را روی هر مقداری بین ۱ تا ۹۰ بگذارید. در این گزارش ها تمام تعاملات کاربرها از “پنجره لوک بک” آمده است.

امکان تنظیم روز های پیشفرض lookback از 1 تا 90 روز

گزارشات مربوط به فانل های چند کانالی یا MCF

برخلاف گزارش DCM و DBM، در گزارش های MCF اگر کلیک و ایمپرشن قبل از کانورژن اتفاق افتاده باشند، هر دو آنها در یک “Conversion Path” نمایش داده می شوند. برای بررسی این گزارش ها لینک های آخر این مطلب را چک کنید. به طور خلاصه، بیشتر گزارش ها در گوگل آنالیتیکس از مدل GA استفاده می کنند که سشن ها و کانورژن ها مطابق با آخرین کلیک (non-direct) دسته بندی شده اند.

در MCF و Attribution Sections در قسمت گزارشات Conversions، تمام تعاملات کاربران از پنجره لوک بک هم آمده اند. درک اینکه چگونه سشن ها و کانورژن ها اتریبیوت شده اند به شما کمک می کند به صورت موثرتری داده های دبل کلیکی که در آنالیتیکس ۳۶۰ می بینید را تفسیر کنید.

حرف آخر

برای درک محتویات این صفحه حتما نیاز است که مطالب گذشته آموزش گوگل آنالیتیکس ۳۶۰ مرور کرده باشید. در غیر این صورت، درک این مقاله می تواند بسیار سخت باشد. در مطلب بعدی توضیحاتی درباره یکپارچه سازی گزارش های مدیریت کمپین خواهید خواند.

لینک های کمکی گوگل آنالیتیکس

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها