آموزش الکسا

ابزارهای الکسا پرو – مشاهده کامل اطلاعات سایت

در اینجا برخی از ابزارهای الکسا پرو که تا به حال ندیده اید را به شما معرفی می کنیم.

با لاگین کردن در الکسا، ابتدا داشبود آن را مشاهده می‌بینیم. در بالای صفحه چند پیغام به شما نمایش داده می شود که از شما می‌خواهد که سایت‌تان را Add کنید.

شما این کار را می توانید در بخش Site metrics و با کلیک بر روی گزینه Add a site هم انجام دهید.

ابزارهای الکسا پرو

در اینجا به طور مثال سایت پایتخت فناوری را وارد میکنم و در آخر روی گزینه ی Add کلیک می کنم.

پلن های پیشرفته در الکسا پرو - اضافه کردن سایت

در الکسا پرو با هر ثبت نام یا خرید اکانت، یک سایت را می توانید Add کنید. ‌این سایت به عنوان مرجع شناخته می شود و برخی از تحلیل های درون سایتی فقط برای این سایت امکانپذیر است.

ما در این آموزش هر تحلیلی که فقط به سایت خودتان محدود شود را اعلام می کنیم. پس از وارد کردن سایتتان، برای ورود به داشبورد الکسا، بر روی Home کلیک کنید.

راهنمای استفاده از ابزارهای الکسا پرو

ابزارهای اکانت الکسا پرو

در سمت چپ این داشبود، منوی الکسا و در سمت راست میزکار قرار دارد. منو ابزارهای الکسا پرو شامل ۵ بخش زیر می باشد.

  1. workspace
  2. Site Audits
  3. SEO Tools
  4. Competitive Analysis
  5. Site Metric

Work Space مکانی برای شخصی سازی محیط کار الکسا است؛ شما می توانید فعالیت های مهم خودتان را به این بخش اضافه کنید تا سریع‌تر به آنها دسترسی داشته باشید.

نحوه استفاده از بخش Workspace الکسا

اگر به دنبال تهیه گزارش سئو، کارایی، امنیت و استانداردسازی سایتتان هستید، Site Audits بخش مورد نظر شماست.

آموزش استفاده از الکسا

بخش ابزارهای سئو یا Seo Tools یک بخش بسیار قوی جهت تحلیل و مقایسه سایت شما با رقیبانتان است. با استفاده از این بخش شما می تونید منابع بسیار زیادی برای بک لینک سازی پیدا کنید.

با استفاده از تحلیل رقبا کلمات کلیدی مناسب برای سایت خود استخراج کنید و در نهایت سایت خودتان را با استفاده از پیشنهادات الکسا برای این کلمات کلیدی، سئو کنید.

مشاهده فعالیت های رقبا با ابزارهای الکسا پرو

در بخش Competitive Analysis ابزارهای الکسا پرو، تمامی بخش هایی که در Site Info بطور کلی بررسی شده اند را به صورت تخصصی آنالیز می کنیم.

Site Metrics یک Shortcut از صفحه یSite info  سایت خودتان می باشد که کارهای مربوط به سایت خودتان مثل قراردادن بک لینک ها، لوگو و Description را می توانید انجام دهید.

Site Audits یا بررسی سایت

خب من روی Site Audits کلیک می کنم.

در سمت راست، شما لیست گزارش های تهیه شده توسط ابزارهای الکسا پرو را مشاهده می کنید. لازم به ذکر است که این گزارش به صورت خودکار و زمانبندی شده تهیه می شود و به محض ساخت اکانت الکسا قابل مشاهده نیست. ربات های الکسا برای تهیه این گزارش بسته به اینکه سایت شما چند صفحه دارد چند ساعتی نیاز دارند.

گزارش Audits در اکانت الکسا پرو

الکسا هر دو هفته یک بار این گزارش را آپدیت می کند و اینجا تاریخ گزارش بعدی را نشان می دهد.

پس روی دکمه View کلیک می کنم.

در این بخش الکسا سایت شما را بررسی می کند و به آن امتیاز می دهد. این امتیاز به سئو، سرعت، امنیت، تگ HTML و میزان مرجع بودن و شهرت سایت‌تان اختصاص داده می شود.

این گزارش بر اساس بررسی تمامی صفحات سایتتان انجام می شود و الکسا در نهایت یک امتیاز کلی به سایتتان می دهد.

مشاهده نمره سایت از طریق ابزارهای alexa pro

کمی پایین تر با انتخاب گزینه See your full report now می توانید گزارش کاملی را در مورد سایتتان ببینید.

در مقاله معرفی الکسا پرو دیدید الکسا بر اساس پارامترهایی به سایت شما امتیاز داد. در این بخش می توانید جزئیات این امتیاز دهی را برای سئو، سرعت، امنیت، تگ HTML و میزان مرجع بودن مشاهده کنید و اگر خطایی دارید آن را بر طرف کنید.

در این گزارش مواردی که شما آنها را به درستی انجام داده اید به رنگ سبز و مواردی که در آنها سایت شما ضعیف عمل کرده است با رنگ قرمز مشخص شده اند.

مشاهده فعالیت های انجام شده روی سایت با نمای بصری زیبا

برای مثال این سایتی که ما وارد کردیم خطای Duplicate Title Tags دارد. با کلیک بر روی آن در سمت راست جزئیاتی در مورد این خطا نمایش داده می شود.

فرمت نمایش این جزئیات برای همه خطاهای این قسمت ثابت است. ابتدا به شما گفته می شود از مجموع صفحات سایت شما چه تعدادی این خطا را دارند و چه تعدادی ندارند؛ سپس توضیح مختصری در مورد این خطا و اینکه چرا این خطا مهم است نشان داده می شود.

سپس برای برطرف کردن این خطا اطلاعاتی به شما داده می شود. در پایین صفحه لیست تمامی صفحات سایت که این خطا را دارند لیست می شوند.

مشکلات پیدا شده توسط کراول ابزارهای الکسا پرو

بخش SEO Tools ابزارهای الکسا پرو

Competitor keyword matrix:

در این بخش از ابزارهای الکسا پرو شما می تونید کلمات کلیدی خودتان و رقبایتان را آنالیز کنید. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که این بخش برای مقایسه استفاده می شود و درصورتی‌که فقط یک سایت را آنالیز کنید، نتایج آن خیلی معنی دار نمی شود.

حالا من آدرس سایت خودمان را در این کادر مینویسم و گزینه Create Matrix را می‌زنم و بعدش آدرس سایت یکی از رقبایمان را وارد می کنم. الکسا یک گزارش کامل در مورد کلمات کلیدی به ما نشان می‌دهد.

مشاهده کلمات کلیدی رقبا با ابزارهای alexa pro

در جدول کلمات کلیدی که وبسایت های مورد نظرمان از آنها ترافیک گرفتن نشان داده می شود، محبوبیت هر کلمه کلیدی، میزان رقابت روی آن و همچنین میزان موفقیت هر وبسایت در جذب ترافیک برای آن کلمه موتورهای جستجو نشان داده می شود.

مشاهده کامل لیست کلمات کلیدی رقبا در الکسا پرو

این لیست خیلی کامل است و در چند صفحه میتوانید همه کلمات را مشاهده کنید و اگر خواستید می توانید این لیست را دانلود کنید و سر فرصت به صورت کامل آنها را آنالیز کنید.

بخش Competitor Backlink Checker در ابزارهای الکسا پرو

در این بخش از ابزارهای الکسا پرو بک لینک های دو یا چند سایت مورد بررسی قرار میگیرد. شما می توانید چند سایت را وارد کنید و سپس بک لینک های آن ها را با هم مقایسه کنید. این جدول بر اساس سایت های بک لینک دهنده مرتب شده و می توانید ببینید کدام یک از سایت های مورد نظر شما از این سایت ها بک لینک گرفته اند.

با کلیک بر روی علامت + می تونید آدرس دقیق صفحه ای از سایت را که سایت های مورد نظر شما از آنها بک لینک گرفته اند را مشاهده کنید.

لیست کامل بک لینک های رقبا در alexa pro

Keyword Difficulty Tool

این قسمت مشابه ابزار keyword planner tools گوگل است. شما یک کلمه کلیدی و یا وب سایت را به الکسا می دهید و الکسا کلیه کلمات مرتبط را به همراه محبوبیت و میزان رقابت بر سر آن کلمات به شما می دهد. پیشنهاد می کنیم حتما این ابزار را امتحان کنید.

آموزش طریقه استفاده از ابزارهای الکسا پرو

Keyword Share of Voice

اگر می خواهید بدانید ترافیک جستجوی یک کلمه کلیدی چطور بین سایت ها تقسیم می شود و هر سایت چه میزان از ترافیک این کلمه را به خودش اختصاص می دهد از این بخش می توانید استفاده کنید.

آموزش نحوه استفاده از الکسا پرو

بررسی سئو داخلی – On-Page SEO Checker

شما برای سئو تمایل دارید یک صفحه از سایتتان با جستجوی یک کلمه یا عبارت در موتورهای جستجو رتبه بالاتری بگیرد و در نتایج نمایش داده شود. این ابزار با گرفتن یک صفحه و یک کلمه کلیدی، پیشنهاداتی برای بهبود سئوی آن صفحه با آن عبارت به شما می دهد.

این پیشنهادات بر اساس پارامترهای از جمله میزان ارتباط صفحه با عبارت کلیدیتون، نحوه نمایش سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو، بهبود پارامترهای user experience یا UX، قدرت سایت شما در مقابل رقیبانتان در این عبارت کلیدی می باشد.

آموزش کار با ابزارهای الکسا پرو

بخش Competitive Analysis

Site Overview

این همان صفحه Site Info الکسا است که در مطلب قبلی آموزش جامع الکسا آن را بررسی کردیم.

طریقه کار با الکسا

Site Comparisons

در این بخش، شما می توانید اطلاعاتی که در بخش Site Info الکسا دیدید را برای چند سایت با هم مقایسه کنید.

نحوه استفاده از گزارش های اکانت الکسا

Audience Overlap Tool

با وارد کردن هر سایتی شما می تونید ببینید بازدیدکنندگان آن سایت از کدام سایت های رقیب بازدید می کنند. نمایش این ارتباط به صورت یک ساختار درختی است که شما با هاور کردن روی هر سایت، ارتباط بازدید کننده ها را با باقی سایت ها می بینید.

مشاهده وب سایت های مشابه در گزارش های الکسا پرو

Audience Interests Tool

با استفاده از این ابزار می تونید متوجه شوید که کاربران یک سایت، چه علایقی دارند؟ یک سری علایق از پیش تعریف شده وجود داره که الکسا نمایش می دهد که چند درصد از کاربران سایت این علایق را دارند!

متاسفانه الکسا در مورد کاربران ایرانی خیلی اطلاعات ندارد و ما در این ابزار مجبور شدیم سایت amazon را وارد و بررسی کنیم.

مشاهده علایق مخاطبین در ابزارهای اکانت الکسا پرو

Sites Linking In

با این این ابزار می توانید بک لینک های یک سایت را مشاهده و در صورت لزوم آن را دانلود کنید. این ابزار حالت خاص تری از ابزار Competitor Backlink Checker است که قبلا بررسی کردیم.

مشاهده اطلاعات sites linking in در اکانت پرو الکسا

Site Keywords – مشاهده کلمات کلیدی سایت با ابزارهای الکسا پرو

اگر می خواهید بدانید یک وبسایت با چه کلماتی از موتورهای جستجو کلیک می گیرد از این ابزار الکسا پرو استفاده کنید. با وارد کردن سایت، تمام کلماتی که آن سایت از طریق آنها در جستجوی پولی و رایگان کلیک گرفته است نمایش داده می شود.

در ستون Share of Voice الکسا نشان می دهد این سایت توانسته چه درصدی از بازدید مربوط به آن کلمه یا عبارت کلیدی را جذب کند.

مشاهده کلمات کلیدی سایت در alexa pro

Site Screener

شما با استفاده از این ابزار می توانید مشاهده کنید برای یک کلمه کلیدی، کدام سایت ها رتبه بهتری در موتورهای جستجو دارند و همچنین رتبه الکسای این سایت ها چگونه است؟

از این ابزار می توان برای یافتن سایت های برتر در حوزه ای خاص هم استفاده کرد که این قابلیت برای ما ایرانیان بیشتر جنبه fun دارد تا کاربرد سئویی.

آموزش رایگان استفاده از الکسا پرو

Top Sites

در این قسمت می توان سایت های برتر بر اساس رتبه الکسا را بر اساس کشور و یا دسته بندی های موجود مشاهده کرد.

Alexa Browser Extension

یکی از راه‌های جمع آوری اطلاعات الکسا در مورد سایت ها، از طریق تول‌بار این سایت است. در این قسمت شما می توانید تولبار مربوط به مرورگر خودتان را دانلود و نصب کنید.

تولبار یا اکستنشن مخصوص الکسا

حرف آخر

امیدوارم که از دوره رایگان الکسا پایگاه دانش جی ادز اطلاعات کاملی کسب کرده باشید. توصیه می‌کنیم ویدیوهای اختصاصی دیگر را مشاهده کرده و آنها را دانلود کنید تا این اطلاعات را فراموش نکنید.

ما دوره های دیگری همچون آموزش گوگل آنالیتیکس و آموزش گوگل ادز را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. در صورت علاقه مند بودن ویدیوهای دوبله شده آنها را ببینید.

فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مازیار تقی نیا

سلام خسته نباشید لینک دانلود کار نمیکنه

علی کریمی

سلام مازیار. متاسفیم که لینک های دانلود مشکل داشتن.
ویدیوها فیکس شدن و می‌تونید اونهارو دانلود کنید.

محمدی

سلام.اموزش هاتون عالیه … لطفا اموزش های گوگل تگ منیجر رو هم بزارید ممنون

علی کریمی

سلام. مرسی از اینکه به ما لطف دارین.

محمدی

سلام.اموزش هاتون بسیار عالی و جامع … لطفا اموزش های گوگل تگ منیجر رو هم بزارید ممنون..

علی کریمی

توضیحات کامل مربوط به آموزش گوگل تگ منیجر در وب سایت جی ادز قرار داده شده است.